go foto

330-2015

Auwaaahhh


edge
Donderdag 26 november 2015
Radio, TV en de krant hebben pijn. De platenindustrie trouwens ook, net als de videotheek en de boekhandel. Alles in de mediawereld piept en kraakt. De digitalisering en internet hebben de zaak op z'n kop gezet. Niks is meer als vroeger.

Tijd om te somberen, vinden sommigen. Anderen zien kansen en beginnen Bol.com, Spotify, Netflix, YouTube, of Apple Music. Toch zijn er ook echte zorgenkindjes in al dat mediageweld. De kwaliteitsjournalistiek bijvoorbeeld, die lijdt serieus. Er zijn weliswaar nieuwe initiatieven, zoals De Correspondent en Blendle, maar om nou te zeggen dat daar het geld al met bootladingen binnenkomt, nee dat niet. Het is nog schipperen en roeien met de riemen die er zijn.

Er zijn ook mediamensen die geloven in hulp van bedrijven. Ik ben er één van.

De basisgedachte is dat we behoefte zullen houden aan goede verhalenvertellers, die onafhankelijk werken, soms de nodige research doen en luis in de pels willen zijn. Als de traditionele uitgevers en omroepen die mensen niet meer kunnen betalen, dan zal het bedrijfsleven haar verantwoordelijkheid pakken. Zo ver zijn we nog niet, want de spelregels moeten nog uitgeknobbeld worden. De belangrijkste vraag is natuurlijk hoe je er voor zorgt dat degene die betaalt, niet alles bepaalt, want dan is de onafhankelijkheid van de journalistiek definitief dood.

Even een tussenshot: 'Echte onafhankelijke journalistiek is een illusie. De journalist voor de Telegraaf heeft ook een broodheer, net als de programmamaker bij KRO-NCRV. Ieder bedrijf met een missie zal z'n storytellers een opdracht meegeven. Dat is altijd zo geweest en zal ook nooit veranderen'. Einde tussenshot.

Het bedrijfsleven moet de journalistiek dus niet gaan zien als een alternatief voor een paginagrote advertentie in de krant. Een journalist moet in volstrekte vrijheid kunnen werken, maar uiteraard kun je wel vragen om dat binnen bepaalde thema's te doen. Een zorgverzekeraar kan opdracht geven om een stuk te schrijven over de kwaliteit van mantelzorg in Nederland; een bank over de stagnatie van de economie in China en de overheid kan de 'vergeten thema's' faciliteren. Als ze de journalist maar geen streng afgebakende richting geven; bemoeienis met de vraagstelling is uit den boze.

Nog een keer: zo ver zijn we nog niet, maar het gaat komen, mark my words…

Vandaag kwam ik een treffende uitspraak tegen van journalist en oud-hoogleraar Jeroen Smit. Zijn woorden maken glashelder hoe groot de veranderingen zijn, waar we middenin zitten: "Mijn kinderen zullen me raar aankijken als ik over 10 jaar vertel dat vroeger twee keer per dag fietsers en brommertjes door de straten reden om dode bomen met oud nieuws door de brievenbus te duwen."
Comments

323-2015

Xylofoon


edge
Donderdag 19 november 2015
Het programma Man Bijt Hond is van de TV verdreven. Sommigen geven de Netmanager de schuld, anderen beweren dat de leiding van KRO-NCRV het programma niet meer zag zitten. Hoe-dan-ook: een paar enthousiastelingen hebben jou of mij geld uit de zak getroggeld en nu krijgt het prachtprogramma een doorstart op het Internet.

Op de foto staat het originele instrument waarmee de tune van Man Bijt Hond klank heeft gekregen. Veel simpeler kan het niet.

Leuk toch?!
Comments

295-2015

Confrontatie


edge
Donderdag 22 oktober 2015
Het peertje van de tafellamp is stuk. Mevrouw Oonk geeft opdracht om de zaak te fixen.

Aan het eind van de straat zit een Formido. Daar verkopen ze nieuw licht. Ik ben er al een tijdje niet geweest, want mijn handen staan niet goed voor bouwhallen.

De zaak is verbouwd, dat is het eerste wat me opvalt. De entree was altijd gevuld met verfpotten en rekken vol kwasten. Nu staat er een stellingwand van een meter of tien breed, tot de nok toe afgeladen met HG-schoonmaakmiddelen. Alles strak in het gelid.

Ergens in het midden zit een TV-monitor met een videofilm die voortdurend dezelfde reclamespotjes draait. Ik hoor mezelf keihard door de winkel roepen: "HG doet wat het belooft!". Dat heet 'jezelf tegenkomen'. Schrikken zeg!!!

Ik ben er nog ondersteboven van…
Comments

230-2015

Het Radioraadsel


edge
Dinsdag 18 augustus 2015
Talkshowhost Jeroen Pauw heeft pas geleden het einde van het TV-tijdperk aangekondigd. Andere Grote Geesten zijn hem al voorgegaan in die visie, maar als Jeroen een stelling poneert, komt het beter binnen. Jeroen heeft natuurlijk gelijk. Aan alles komt een eind, ook aan de manier waarop we televisie consumeren.

De mediawereld is enorm in beweging: kranten en tijdschriften kunnen geen betalende abonnees meer vinden, de distributie van films loopt niet meer via de videotheek, de muziekindustrie is z'n businessmodel (CD-verkoop) kwijtgeraakt, de kwaliteitsjournalistiek ligt onder vuur en zo kan ik nog wel even doorgaan. De digitalisering en het internet hebben onze traditionele werkwijze drastisch en voorgoed overhoop gegooid. Dat doet pijn in veel gevallen, maar het opent ook nieuwe perspectieven.

Vreemd genoeg maken radiomakers zich nergens zorgen over. Ik bespeur onder vakgenoten nauwelijks enige onrust. Het is alsof ze denken dat de storm wel aan het honderdjarige medium voorbij trekt. Dat is natuurlijk een illusie, maar als ik dat uitspreek, hoor ik mijn gesprekspartners vol vuur betogen dat het bereik van radio nog steeds enorm is. Meestal wordt de verdediging onderbouwd met kleurrijke staafdiagrammen en prachtige luistercijfers.

Er is wel wat in beweging. Zo wordt er hard getrokken aan de introductie van DAB+ (een soort digitale FM) en bijna ieder radiostation knutselt wanhopig aan het zenderformat (met als gevolg dat alles op elkaar gaat lijken).

En ik blijf twijfelen.

Waarom gaat alles op de schop en Radio niet? Het is inmiddels bekend dat consumenten het initiatief volledig in eigen hand willen hebben. Ze willen bepalen of ze iets afnemen, wanneer ze dat doen en tegen welke prijs. Alle waar moet simpel toegankelijk zijn, het aanbod overweldigend en je moet als klant kunnen 'cherry picken' (alleen de dingen gebruiken die jij interessant vindt). Spotify is een goed voorbeeld in de radiosector. Ik weet dat radio anders is dan een oneindige muziekbibliotheek, maar er zijn ook veel overeenkomsten. Eén ding is zeker: een Spotifyluisteraar heeft geen radioprogramma aan staan.

Laat me voor één keer profeet spelen: Radio gaat op korte termijn een turbulente tijd tegemoet waarin alle oude zekerheden ter discussie komen te staan. Ik weet nauwelijks waar we over tien jaar staan, maar in ieder geval zal het audiolandschap volstrekt anders zijn dan in 2015.

Het Medium Oonk heeft gesproken, UGH!
Comments

042-2015

Audiochef & Prentenprijs


edge
Woensdag 12 februari: Vandaag ging de week buitengewoon prettig doormidden!

HG had een rits nieuwe TV-commercials nodig. Ik mocht ze weer inspreken. Tof!
Dat werd dus een middag zweten in de metalen spreekcel van Audiochef in Hilversum.

's Avonds won mijn fotoclub voor de derde keer op rij de eerste prijs bij een regionale wedstrijd van de Fotobond. De wisselbokaal is nu voor Fotokring Eemland en zal wel bij de voorzitter op de schouw staan. De tien ingestuurde foto's staan op de site.

edge
Comments

343-2014

edge
Donderdag de 11e van de twaalfde: 't Was weer feest vandaag.

Ik mocht naar Hilversum.
Bert was er met de hele crew van
Zooost Creative, net als de opdrachtgever met een eigen team en mijn technische held Jan Pieter natuurlijk. De studio was bijna te klein.

Gelukkig hadden ze voor mij een rustig plekje -ergens achteraf- gereserveerd. Met een eigen bordje.... Jippie!!!!
Comments

335-2014

edge
Woensdag de 3e: 't Is feest!
Ik mag een grote serie TV-commercials inspreken.

Vandaag was ik op de set waar de beelden worden geschoten. 't Was er een drukte van belang. De lege fabriekshal was tot de nok gevuld met kranen die duizenden Euro's per dag kosten, lenzen waar je een middenklasse auto van aanschaft en heeeel veel creatieve geesten.

In een flits dacht ik een bekende te zien. Z'n hoofd kwam boven een keukenmuurtje uit. Hij kende mij ook, zei de baard.
Je gaat aan alles twijfelen rond 5 december.

edge
Comments

151-2014

edge
2 juni 2014: 't Is al weer ruim 25 jaar geleden dat ik betrokken was bij de start van Omroep Utrecht.

Het was een wilde tijd met Sjors, Peter, Paul en de rest van de rebellenclub. Alleen Paul is gebleven. Met hem had ik vandaag weer eens een goed gesprek. Het ging niet over het verleden, maar een beetje rebels was het wel. Daar bestaat een spreekwoord voor, iets met vossen, grijze haren en slimme streken.
Comments

034-2014

edge
Maandag de 3e: "'t Kan verkeren". Dat leerde ik van Rederijker Bredero toen ik Schrijvend Journalist wilde worden en Nederlands studeerde. De pen heb ik later ingeruild voor een microfoon en ging interviewen voor de Radio. Nog weer later raakte ik verstrikt in het Wereldwijde Web. Internet had plaatjes nodig, dus ik ging fotograferen. En nu, lieve lezer, heb ik video-opnamen gemaakt voor een bedrijfsfilm. Marc de Hond nam me mee als assistent. Ik was als was en heb braaf gedaan wat hij zei. Toch grappig om weer eens stage te lopen, na zoveel jaar. En ik heb genoten!
Oh, wat houd ik toch van media. Allemaal!

edge
Comments

101-2013

edge
Donderdag 11 april: Vandaag heb ik de camera niet aangeraakt. Het was dus kiezen: nu nog de deur uit om iets te verzinnen, of een plaatje van een paar dagen geleden plaatsen. Het is het laatste geworden. Nu (21:00 uur) nog creatief worden en de donkere avond instappen zit er echt niet in. Om mijn naamgenoot Joling te citeren: "Ik heb er domweg de kracht niet meer voor…". Je moet het dus vandaag doen met drie brave kinderen in een electronicazaak. Voor de winkelende ouders krijgt het begrip 'Smart TV' een geheel andere lading.
Comments