go foto

336-2015

Hip hoorspel


edge
Woensdag 2 december 2015
Stel: ergens midden jaren '40 van de vorige eeuw hebben wetenschappers geluiden opgevangen uit het heelal; audio van buitenaardse wezens. 'Sterrenradio', zeg maar…

Nu, zeventig jaar later, kunnen we die geluiden misschien ontcijferen. Het blijkt een bericht te zijn. De Amerikaanse NSA is hard bezig met de encryptie. Daar zijn natuurlijk ontzettend slimme code breakers voor nodig, die de beschikking hebben over state-of-the-art software en ultramoderne computers. Er zijn risico's aan verbonden, want het sterftepercentage onder mensen die 'de boodschap' hebben beluisterd, is bovengemiddeld hoog.

En dan is er ook nog een jonge vrouw -Nicky Tomalin- die audio-opnamen maakt van het hele encryptieproces. Ze lijkt op een radioverslaggever, maar ze maakt haar verhalen om ze te verspreiden via het internet.

Als je al die ingrediënten husselt, dan krijg je een nieuw Amerikaans succesnummer, namelijk een achtdelige podcastserie, die inmiddels door miljoenen mensen is beluisterd.

Het verhaal heet 'The Message' en wordt betaald door het Amerikaanse elektronicaconcern GE. De organisatie wil op speelse manier inzichtelijk maken waar ze mee bezig is. Let wel: het is geen traditionele advertentie, maar een zeer onderhoudende mediaproductie. Die ontwikkeling zie je steeds meer: grote bedrijven huren de beste verhalenvertellers in om hun merk te laten stralen (branded content). In dit geval is de tekstschrijver Mac Rogers. De productie wordt gedaan door Panoply Media.

Als je alle acht afleveringen (plus een korte intro) wilt beluisteren, kijk dan eens op iTunes.
Comments

336-2015

Hip hoorspel


edge
Woensdag 2 december 2015
Stel: ergens midden jaren '40 van de vorige eeuw hebben wetenschappers geluiden opgevangen uit het heelal; audio van buitenaardse wezens. 'Sterrenradio', zeg maar…

Nu, zeventig jaar later, kunnen we die geluiden misschien ontcijferen. Het blijkt een bericht te zijn. De Amerikaanse NSA is hard bezig met de encryptie. Daar zijn natuurlijk ontzettend slimme code breakers voor nodig, die de beschikking hebben over state-of-the-art software en ultramoderne computers. Er zijn risico's aan verbonden, want het sterftepercentage onder mensen die 'de boodschap' hebben beluisterd, is bovengemiddeld hoog.

En dan is er ook nog een jonge vrouw -Nicky Tomalin- die audio-opnamen maakt van het hele encryptieproces. Ze lijkt op een radioverslaggever, maar ze maakt haar verhalen om ze te verspreiden via het internet.

Als je al die ingrediënten husselt, dan krijg je een nieuw Amerikaans succesnummer, namelijk een achtdelige podcastserie, die inmiddels door miljoenen mensen is beluisterd.

Het verhaal heet 'The Message' en wordt betaald door het Amerikaanse elektronicaconcern GE. De organisatie wil op speelse manier inzichtelijk maken waar ze mee bezig is. Let wel: het is geen traditionele advertentie, maar een zeer onderhoudende mediaproductie. Die ontwikkeling zie je steeds meer: grote bedrijven huren de beste verhalenvertellers in om hun merk te laten stralen (branded content). In dit geval is de tekstschrijver Mac Rogers. De productie wordt gedaan door Panoply Media.

Als je alle acht afleveringen (plus een korte intro) wilt beluisteren, kijk dan eens op iTunes.
Comments

049-2015

Podcast


edge
Woensdag 18 februari 2015: Daten met Deborah doe ik vaak op Amsterdam CS. We noemen het werkoverleg, drinken koffie en praten over kunst. Het is altijd reuze-gezellig.

Gepasseerd station


Op de terugweg las ik in mijn geliefde computermagazine (MacFan) over een favoriet radiostation (BNR). Mathieu Halkes, het hoofd van de digitale activiteiten bij de nieuwszender, zegt in een interview dat de podcast een gepasseerd station is. Een paar maanden geleden zou ik het roerend met hem eens zijn geweest. Sterker nog: ik vind al jaren dat de podcast is mislukt. Tot pas geleden....

In een grijs verleden smolt de journalist Ben Hammersley de woorden iPod (mp3-speler) en broadcasting (uitzenden) samen tot het hippe begrip 'Podcast'. DJ Adam Curry eigende zich de uitvinding toe en ging er hard mee aan de slag. Het waren eigenlijk kleine radiofragmenten die via het internet werden verspreid.

Een podcast is nooit live (terwijl dat juist de ultieme kracht is van Radio) en vrijwel altijd voor niche groepen (wijnliefhebbers, gamefanaten en aanhangers van een katholieke priester). Je leest het al: ik ben nooit pleitbezorger geweest van het nieuwe fenomeen.

This American Life


Maar sinds kort begin ik te twijfelen. Dat moet ik uitleggen.
In Amerika is de podcast altijd populairder geweest dan in ons kleine taalgebied, maar ook daar bleef het grote succes uit. Anders gezegd: podcasten wilde maar geen hype worden. Dat is inmiddels wel gelukt, ongeveer tien jaar na de introductie. Radioproducer (NPR) Alex Blumberg heeft het uiterst populaire 'This American Life' voor podcasting geschikt gemaakt en dat is uiteindelijk de 'kickstart' gebleken.

In oktober 2014 maakte verslaggeefster Sarah Koenig de serie 'Serial' voor This American Life. Het was een serie uitzendingen over een moord op een 17-jarig meisje. Heel Amerika ging aan het downloaden om het perfecte researchwerk van mevrouw Koenig te volgen. En nu denk ik dat het bij ons ook kan.

Heel Holland Helder


Stel dat Radio 1 of BNR (liever nog in samenwerkingsverband) een handjevol redacteuren en verslaggevers de opdracht geeft om een actueel thema eens lekker diep uit te spitten. De highlights zetten ze op de zender, maar alle verdieping versturen ze als mooie audiopakketjes via internet of iTunes. Ik neem een abonnement, zeker als beide nieuwsorganisaties de handen ineen slaan, want dan weet ik dat het echt een topproductie wordt.

Misschien ga ik dan toch nog van de podcast houden.
Comments