go foto

330-2015

Auwaaahhh


edge
Donderdag 26 november 2015
Radio, TV en de krant hebben pijn. De platenindustrie trouwens ook, net als de videotheek en de boekhandel. Alles in de mediawereld piept en kraakt. De digitalisering en internet hebben de zaak op z'n kop gezet. Niks is meer als vroeger.

Tijd om te somberen, vinden sommigen. Anderen zien kansen en beginnen Bol.com, Spotify, Netflix, YouTube, of Apple Music. Toch zijn er ook echte zorgenkindjes in al dat mediageweld. De kwaliteitsjournalistiek bijvoorbeeld, die lijdt serieus. Er zijn weliswaar nieuwe initiatieven, zoals De Correspondent en Blendle, maar om nou te zeggen dat daar het geld al met bootladingen binnenkomt, nee dat niet. Het is nog schipperen en roeien met de riemen die er zijn.

Er zijn ook mediamensen die geloven in hulp van bedrijven. Ik ben er één van.

De basisgedachte is dat we behoefte zullen houden aan goede verhalenvertellers, die onafhankelijk werken, soms de nodige research doen en luis in de pels willen zijn. Als de traditionele uitgevers en omroepen die mensen niet meer kunnen betalen, dan zal het bedrijfsleven haar verantwoordelijkheid pakken. Zo ver zijn we nog niet, want de spelregels moeten nog uitgeknobbeld worden. De belangrijkste vraag is natuurlijk hoe je er voor zorgt dat degene die betaalt, niet alles bepaalt, want dan is de onafhankelijkheid van de journalistiek definitief dood.

Even een tussenshot: 'Echte onafhankelijke journalistiek is een illusie. De journalist voor de Telegraaf heeft ook een broodheer, net als de programmamaker bij KRO-NCRV. Ieder bedrijf met een missie zal z'n storytellers een opdracht meegeven. Dat is altijd zo geweest en zal ook nooit veranderen'. Einde tussenshot.

Het bedrijfsleven moet de journalistiek dus niet gaan zien als een alternatief voor een paginagrote advertentie in de krant. Een journalist moet in volstrekte vrijheid kunnen werken, maar uiteraard kun je wel vragen om dat binnen bepaalde thema's te doen. Een zorgverzekeraar kan opdracht geven om een stuk te schrijven over de kwaliteit van mantelzorg in Nederland; een bank over de stagnatie van de economie in China en de overheid kan de 'vergeten thema's' faciliteren. Als ze de journalist maar geen streng afgebakende richting geven; bemoeienis met de vraagstelling is uit den boze.

Nog een keer: zo ver zijn we nog niet, maar het gaat komen, mark my words…

Vandaag kwam ik een treffende uitspraak tegen van journalist en oud-hoogleraar Jeroen Smit. Zijn woorden maken glashelder hoe groot de veranderingen zijn, waar we middenin zitten: "Mijn kinderen zullen me raar aankijken als ik over 10 jaar vertel dat vroeger twee keer per dag fietsers en brommertjes door de straten reden om dode bomen met oud nieuws door de brievenbus te duwen."
Comments

259-2014

edge
Donderdag 18 september 2014: 't Is nu bijna drie jaar geleden dat ik begon met dit fotoblog. Dat trekt een zware wissel op mens en machine.

Het softwarepakket waarmee de plaatjes en praatjes online worden gezet, begint te protesteren. Op fora lees ik dat er bij een opslagcapaciteit van 1Gb kwaaltjes kunnen optreden. Zover is het nu.

Tijdens momenten van innerlijke reflectie (dat zijn er gelukkig weinig) verdenk ik mezelf van autisme. Hoe bezopen moet je zijn om iedere dag de wereld te belasten met persoonlijke prietpraat? Toch houd ik vol. Sterker nog: de laatste maanden dringt zich een extra obsessie op.

Ik ben nu ook nog voortdurend op zoek naar visualisaties van het journalistieke ambacht. Dat komt door het eBookje over Brand Journalism (klik maar op de banner hier onder). In dat digitale geschrift horen relevante illustraties. Je kunt natuurlijk plaatjes uit een beeldbank halen, maar daarvan zijn de kosten hoger dan de opbrengsten van het boekje ooit zullen zijn. Ik moet dus fotograferen, steeds op mijn hoede zijn dat ik niks mis; mezelf in een constante staat van paraatheid houden.

Vandaag liep ik door het AKN-gebouw in Hilversum. Daar staat nog zo'n ouderwetse krantenkast waar de redacties hun dagbladen uit kunnen halen. Eén redactie heeft wat langer vakantie, of het programma is opgeheven en iemand is vergeten de abonnementen op te zeggen. Hoe-dan-ook: ik heb weer wat nieuws voor het boek.

En voor deze Babbels.

edge
Comments

175-2014

edge
Donderdag de 26ste: Vandaag wordt op het Media Park in Hilversum het traditionele 'Mediapark Jaarcongres' gehouden.

Tientallen sprekers van uiteenlopende publicatieplatforms geven hun visie op innovatie. Het is zwaar weer in deze industrietak en dan houd je alleen het hoofd boven water als je op tijd nieuwe wegen inslaat.

Ik was een tikkie teleurgesteld over de bijdrage van Matt Boggie, hoofd van de onderzoekafdeling bij The New York Times. Iemand anders bij deze prestigieuze krant liet pas geleden een intern strategierapport lekken. De inhoud loog er niet om. De 'NYT' nam zichzelf stevig de maat en toonde tekenen van jaloezie als er vergelijkingen werden gemaakt met concurrerende kranten.

Matt Boggie wilde geen woord zeggen over dat rapport, terwijl ik me daar nou juist zo op had verheugd. Je moet namelijk weten dat The Times één van de meest innovatieve krantenconcerns is en de afgelopen jaren waanzinnig mooie projecten heeft opgezet. Als zo'n bedrijf kritisch naar z'n eigen toekomst kijkt, wil ik daar graag alles, maar dan ook alles over horen.

Overigens was het verhaal dat Boggie wel vertelde best interessant. Hij is een goed communicerende computernerd en in eerste instantie geïnteresseerd in techniek. Toch was 'ie realistisch genoeg om ons mee te geven dat het allemaal uitsluitend draait om de inhoud ('content' heet dat in onze kringen). En daar heeft de man volledig gelijk in: een prachtige website zonder bijzondere verhalen zal nooit een succes worden....
Comments