go foto

046-2014

edge
Zaterdag 15 feb. 2014: Binnenkort mag ik een verhaal vertellen over 'branded journalism'. Dat is mooi, maar waarschijnlijk snap je er niks van. Ik zal het uitleggen...

Vers in Amersfoort
Een oud-collega heeft een nieuw bedrijf geopend in Amersfoort. Bij dat bedrijf maken jonge mensen videoproducties voor gemeenten, andere non-profitorganisaties en het bedrijfsleven. Over een week of twee mag iedere geïnteresseerde komen kijken. Het wordt echt een feestelijke opening.
Mijn voormalig collega heeft me inmiddels in persberichten beschreven als topmediaspecialist. Dat is prima en hij heeft helemaal gelijk (bloos)..., maar het was nog wel noodzakelijk om een inhoudelijk interessant onderwerp te verzinnen waar zo'n honderd gasten enthousiast over kunnen zijn. Enfin, na rijp beraad is dat dus 'branded journalism' geworden.

Reclame en journalistiek smelten samen
Brand(ed) Journalism is -simpel gezegd- de versmelting van reclame en journalistiek. Bedrijven hebben tegenwoordig geen massamedia meer nodig om aandacht voor hun producten te krijgen. De krant, radio en televisie kunnen worden ingewisseld voor Facebook, Twitter en YouTube. Het hoeft niet, het kan. Maar... bedrijven hebben plotseling wel journalisten nodig.
Van oudsher zijn journalisten in staat om op een professionele manier verhalen te vertellen en een boodschap aan het publiek over te dragen. Journalistiek is namelijk een ambacht, een eerzaam beroep. En daar zit spanning, want als een bedrijf een journalist inhuurt, kunnen we dan de journalistiek nog wel vertrouwen? Brengt het journaille nog wel objectieve feiten naar onze media-apparaten, of moeten we nu alles en iedereen met argusogen gaan bekijken?

Brand je niet aan het journaille
Je zult begrijpen dat ik gelukkig ben met dit thema. Het gaat immers over nieuwe ontwikkelingen in de mediabranche. Van innovatie word ik blij. Er kleeft bovendien een moreel aspect aan. Dat is helemaal smullen.
De komende tijd zal ik je op de hoogte houden van de vorderingen. Ik ga me terdege voorbereiden, want tussen die honderd gasten zit vast iemand die kritische vragen gaat stellen. Naar alle waarschijnlijkheid een Echte Journalist en daar ga ik m'n vingers niet aan branden (Eng.)....
blog comments powered by Disqus